Pogosta vprašanja

Home / Pogosta vprašanja


Kakšni so zdravstveni pogoji za pridobitev Dovoljenja pilota ULN?

Zakonsko predpisani zdravstveni pogoji za pridobitev Dovoljenja pilota ULN so podani v Pravilniku o ultralahkih letalnih napravah.

32. člen pravilnika določa za pilote enake zdravstvene pogoje kot za voznike motornih vozil kategorije B, kar se izkaže z veljavnim vozniškim dovoljenjem ali zdravniškim spričevalom.

Skratka, če imate veljavno vozniško dovoljenje kategorije B, avtomatično izpolnjujete zdravstveni kriterij za pilotiranje UL naprav.

VENDAR, upravljali boste letalnike, ki dosegajo hitrosti do 300 km/h, izpostavljeni boste velikim spremembam višine in nasploh boste telo obremenjevali bolj, kot pri npr. vožnji avtomobila. Zato lahko vodstvo Akademije od vas zahteva, da pred vpisom opravite letalski zdravniški pregled 2. kategorije.

Ta pregled je enostaven in hiter. Nekateri diskvalifikacijski kriteriji so:

  • epilepsija,
  • huda sladkorna bolezen,
  • huda obolenja srca, ožilja ali dihalnega sistema,
  • kratkovidnost, ki presega dioptrijo -6 na prvem pregledu,
  • barvna slepota.

Letalski zdravniški pregled se opravi pri zdravnikih, ki so pooblaščeni za opravljanje teh pregledov. Seznam je na tej povezavi.

Še vedno pa lahko strokovni svet Akademije pri specifičnih zdravstvenih stanjih, ki ne ogrožajo varnosti letenja, pilota-učenca sprejmejo na šolanje samo z veljavnim vozniškim dovoljenjem kategorije B.

Obstajata pa dve relativno strogi omejitvi pri letenju letal UL kategorije:

  • Pilot, ki leti Pipistrelova letala družine Sinus/Virus/ALPHA, skoraj ne more biti višji od 185 cm.
  • Pilot, ki leti katerakoli UL letala, ne sme biti bistveno težji od 100 kg.

Če ste malo starejše generacije, imate zagotovo vtis, da mora biti pilot popolnoma zdrav. Ta konstrukt izvira iz časov SFRJ in selektivnega zdravstvenega postopka pred sprejemom na vojaško letalsko akademijo.

Takratno vojaško letalstvo je pri preobilici kandidatov za poklic vojaškega pilota zdravstveni kriterij postavilo nenormalno visoko, ker so namensko izbirali zgolj najboljši genski material. Iz tega obdobja tudi izhajajo pravila, da ”pilot ne sme imeti niti ene zalivke” in podobne.

V naši katedri učiteljev letenja so tudi piloti, ki so kratkovidni, ki imajo povečan krvni tlak, ki so prestali težke bolezni. Za pilotiranje je potrebno biti normalno zdrav.

Kaj pa, če me je strah višine ali mi je slabo v avtomobilu?

Strah pred višino je med letenjem izredno redek.

Strah pred višino običajno sestoji iz strahu pred padcem in strahu pred letenjem.

Strah pred letenjem temelji na nezaupanju letalni napravi oz. letalskem sistemu. V primeru, da imate strah pred letenjem, letalsko šolanje ni za vas.

Strah pred padcem poznamo vsi, vendar med letenjem ne pride do izraza. Na primer: veliki večini pilotov je neprijetno obirati češnje na lestvi, visoki tri metre, da o padalskih skokih ne govorimo. Tam je percepcija nevarnosti padca izrazita.

Po drugi strani te percepcije v letalski kabini ni, saj smo varno privezani, udobno sedimo in tudi nismo soočeni z breznom, v katerega bi lahko padli.

A slabost v letalu je izredno pogosta.

Slabost v letalu (in avtu) je posledica intenzivnega gibanja, na katero naše telo evolucijsko pač še ni navajeno. Povzroča jo pritiskanje mehkih tkiv v trebušni votlini v druge smeri in hitro premikanje otolitov v ušesih. Dolgoletna statistika je približno takšna:

od desetih pilotov-učencev je vsaj polovici na prvih urah letenja slabo. Štirim kandidatom od petih slabost povsem izgine po dveh do treh urah letenja. Obstaja velika možnost, da po dvajsetih urah letenja slabost izgine tudi pri zadnjem od petih kandidatov. V primeru, da po dvajsetih urah letenja slabost še vedno vztraja, odsvetujemo nadaljevanje letenja.

Če vam je v avtomobilu zelo slabo, verjetno letenje ni za vas.

Ali ni bolje namesto Dovoljenja pilota ULN narediti kar PPL(A)?

Povsem odvisno, kaj želite. ULN in PPL/LAPL se razlikujejo v nekaj konkretnih elementih. Da se boste lažje odločili, katera pot je primernejša za vas, smo pripravili spodnjo tabelo prednosti in slabosti.

Na PPL licenco lahko dodate pooblastila, ki vam vse to omogočajo.

Področje ULN PPL(A)
Vložen trud Vložen trud za pridobitev ULN dovoljenja ni manjši kot za PPL! V obeh primerih pilotirate letalo. Še več – Virus SW je za 30-40% hitrejše in s tem bolj zahtevno letalo kot npr. C152.
Razmerje med kakovostjo in ceno To razmerje je na ULN letalih boljše. Letala so novejša, bolje opremljena in bolj zmogljiva. Skoraj brez izjeme so flote stare, izrabljene in neekonomične.
Omejitve Z ULN letali ne smete leteti ponoči, instrumentalno niti izvajati akrobatskega letenja. Na PPL licenco lahko dodate pooblastila, ki vam vse to omogočajo.
Cena ULN dovoljenje je malenkost cenejši v fazi šolanja in bistveno cenejši za vzdrževanje. Bistveno je tudi, da je ULN veljaven dvakrat dlje od PPL-ja. Same ure letenja na letalih splošne kategorije niso bistveno dražje, vendar se nabere veliko obrobnih stroškov (takse za agencijo, zdravniška spričevala, izpiti iz angleščine, itd.).
Veljavnost ULN dovoljenje ima nacionalni doseg. Z njim lahko letite ULN motorna letala, ki so registrirana v Sloveniji. PPL ima evropski dokument. Z njim lahko pilotirate letala, ki so registrirana na tujem (v državah članicah EASE).

Če povzamemo vse zgoraj našteto v dveh realnih scenarijih:

Povsem dovolj vam je, če letite dvosedežna moderna letala. Radi letite iz istega vzletišča, v tujino letite, vendar vam ni to primarni cilj. Enkrat bi radi relativno enostavno dodali pooblastilo za dela v zraku in/ali učitelja letenja. V tem primeru je ULN dovoljenje za vas idealno.

Če ste po drugi strani veliko v tujini in bi si tam sposojali letala ter nikakor dva sedeža v letalu nista dovolj, potem je za vas primerno PPL dovoljenje. S tem dovoljenjem boste z veliko truda in z težkimi teoretičnimi izpiti lahko leteli tudi instrumentalno oz. večmotorna letala. Ste relativno mladi in vas ne motijo obveznosti, ki jih vsakoletno nalaga sistem EASE.

Kakšen tempo šolanja priporočate?

V idealnem scenariju bi pilot-učenec svoje časovne in finančne plane prilagodil tako, da bi računal na letenje v letalni sezoni, ki v Akademiji doseže vrhunec od aprila do septembra. Takrat je vreme najlepše in dnevi so najdaljši.

Idealno bi bilo, da bi lahko pilot-učenec v tem obdobju računal z letenjem enkrat tedensko oz. enkrat na dva tedna. Takšen tempo napredovanja je optimalen.

Priporočljivo je, da se Dovoljenje pilota ULN pridobi v dveh letalnih sezonah. V prvi se opravi 1. faza in 2. faza , kot je prikazano na diagramu Za začetnike, v drugi pa 3. faza in pridobitev pooblastila za letenje v kontroliranem zračnem prostoru.

Z veliko truda se da Dovoljenje pilota ULN pridobiti tudi v eni letalni sezoni.

Pomembno:

Akademija ne omejuje trajanja šolanja. Naš temeljni princip je, da ustvarjamo okolje, kjer lahko vsakdo izživi svoje sanje o letenju in pilotiranju.

Tako lahko vsak pilot-učenec šolanje prekine kadarkoli in za karšnokoli obdobje.

Svetujemo le, da pilot-učenec ne pristopi k šolanju, če nima rezerviranega časa in financ za prvih pet ur letenja, ki so kritične za formiranje osnovnih navad in spretnosti. Teh pet ur je zato izredno dobro odleteti relativno skupaj.

Kakšni so pogoji in postopki za podaljšanje Dovoljenja pilota ULN?

Dovoljenje pilota ULN ima veljavnost štiri leta od datuma pridobitve.

Postopke in pogoje za podaljšanje dovoljenja ureja Pravilnik o ultralahkih letalnih napravah.

Za redno podaljšanje dovoljenja je dovolj, da v vsem obdobju veljavnosti dovoljenja pilot naleti 40 ur, od tega 5 ur v letu podaljšanja.

Primer:

Pilot je pridobil dovoljenje v juniju 2015. Velja mu do junija 2019. V tem obdobju štirih let mora naleteti 40 ur, od tega vsaj 5 ur v zadnjem letu – torej od junija 2018 do junija 2019.

Če dovoljenje zastara za manj kot eno leto, je postopek enak. Če zastara za več kot eno leto, so obveznosti malo večje (podrobnosti opredeljuje 42. člen pravilnika zgoraj).